Op gebied van sport/gezondheid, cultuur en lezen is de vrijetijdsbesteding voor kinderen goed georganiseerd door gevestigde organisaties met professionele rolmodellen en structureel gefaciliteerd vanuit provincie en gemeenten. En door landelijke programma's als 'de Bibliotheek op school' (lezen), Cultuureducatie met Kwaliteit (cultuur), de regeling combinatiefunctionarissen (sport en cultuur) kunnen kinderen hun talenten op deze terreinen zowel op school als in hun vrije tijd ontdekken en ontwikkelen.
Maar juist op het terrein van digitalisering/technologie als ook op het veel oudere terrein van natuur/milieu/duurzaamheid kunnen kinderen niet zo eenvoudig aankloppen bij gevestigde organisaties met inspirerende professionals die structureel gefaciliteerd worden vanuit provincie en gemeenten. Daardoor ontbreken ook: de doorgaande lijn binnen- en buitenschools en de kans voor kinderen om in hun vrije tijd hun talenten op deze terreinen te ontplooien. Het mag duidelijk zijn dat dit niet alleen in het belang is van deze kinderen maar ook in het belang van een gelukkige samenleving en een getalenteerde arbeidsmarkt.
In ieder geval zijn in Tilburg, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Meierijstad al eerste stappen gezet waar veel van is te leren. En als Brabant dit doorpakt realiseert zijn zij opnieuw voorloper/rolmodel in het land, zoals de Bibliotheek op school (SchoolBIEB) en 'S-Port in 's-Hertogenbosch als ook de Cultuurloper van KunstLOC Brabant dat al zijn.
Als ik de baas zou zijn van vrijetijdsbesteding in Brabant zou ik als eerste de gevestigde organisaties op de gebieden lezen bibliotheek, cultuur, sport en gezondheid goed kennis met elkaar laten maken om van elkaar te leren. En van daar uit verkennen hoe de digitalisering/technologie en natuur/milieu/duurzaamheid ook een duurzame plek krijgen in de vrijetijdsbesteding van kinderen.
Jan Plooij
Missing Link projects
M (+31) 06 22241579
E info@missinglinkprojects.nl